Новицкий Г., Краткое описание о народе остяцком-1941

му препитанию их Конда река изобилием дывых овощей, ягод брусники и рыбы доволством; происходить зпод каме- не Верхотурского и впадаеть в Иртыш, юже обходятъ бере­ ги зело прекрасными лесами и пажытньш ку препитанию скота местцами; зряться же и хлебородный некия места, за­ не нецыи от Вагулич ячмен и овес сеють и собирають пре­ исполненным изобилием, пры исходе же в Иртишы, иде же и пределы своя Вагуличы с Остяки имеють. 2. Народ сей разньствуеть языконаречием!; обычаи же своими единонравен во всем со Остяки и обхождении со оными. Такожде бо ниже писмены каковыя имеють, ниже гражданския обычая, ниже коего художества, рукоделие, но обще едын жытия промысл, ловление рыб, птиц и стре­ ляние звера. Обаче же подобнейшыи красоты человеческой, неже Остяк, крепчайшый и далеко мужественнейшый, и не повреждени такою язвою, яко Остяки; не тако же много­ люден, яко Остяцкий народ, ему же не толико обычаи по­ добен, но и злочестием) своим единонравен. 3. Единое бо сих богомерзкое кумирослужение и едина- к,о различное многобожие, таяжде бо бездушный почытают истуканы, покланяющеся древу, в подобие человеческое изсеченну; копию некоему, прочыим) же, и подобия неиму- щым, покланяхуся древом; и таково единомысленне сочета сих злочестие. В сих обычаях в приношении скверных жертв яко ни мало разнствия зрыться во воем почытании богомерзского многобожыя их, сего ради ничтоже особней- шого обретохом писать. Толико мало что известим! о особ- нейшых идолах. 4. В Чорных юртах, несколько попрыщ от града Пелы- ма, боготвораху едино копие, к нему же малое некое каме- ние прывязано бысть, еже имеяху за настоящаго идола, древностию от старыйшын своих почытаемюе, их же по- следствуя тме и слепоте прародителей своих ревнуя зело почытаху, в нем же никия хитроковарныя мечты действием сатаниным творыма бываху. Егда бо в жертву сего сквер­ ную прыведется скот каков, обычно же лошадь тогда жрец •единою толико рукою вознесши копие сие легко полагаеть на бедро1 скота, и аще крепчайшый будетъ, паде на колене, и некоею невидимою тяжестию томленно бываеть, даже до поту, стеня, досели возстать и исправиться не може, доне- ли же само копия облегчевается: и жрець е и паки воспрыем- леть. Зловерыем! же своим! мнят, яко сей их боготворимый в 1 Позднее исправлено — «на хребет». 80

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY3OTQ2