Новицкий Г., Краткое описание о народе остяцком-1941

кумирни: первая яко воспомянухом пры исходе Иртиша, иде же впадаеть в Обь; другую же при великой рыки Обы, в них же по трилетно пребываше; егда время угодно на- чынаеться быти ловлению рыб, когда прешедшей зымы солнечным сиянием льды распущаються, и воды зелныя студень и жестокость во благопрыятную изменяються теп­ лоту, тогда служытели бесов жрецы их начнуть лестьмы коварно произносити, аки бы видение прыяша от сего без- душнаго истукана, что вся рыбы морские времени сего вве­ сти имееть в ловли их, народ же издревле помрачен ле­ стию веру емлеть, великодушествуя в надежде скоро исхо­ дить к ловлению рыб, и первую рыбу морскую, юже Нелму нарыцають, егда по случаю обращуть в его мерзкую прый- носять жертву, сваривше сию прежде сытостию уста и нос идолу сему змазують, прочая же сами снедають; снедше, по обычаю своему, вместо благодарения палками мещуть на воздух, его же приемлють с честию, аки бы что достой­ но приносят из кумирни до другия кумирницы, провождаю- ще же различная бесовския творать игралища. Егда же на первом ловлении морския не обращуть рыбы вскоры, воз- вращаються с премногим ругателством, нападая нань ука- рають, яко безстудная старости сего толико, отец и пра­ отец нашых неблагодарен забыв почытания и нерадив о рибном промысле, погубляеть гладом нас; малословном же его ругая, вящше скорае делы ругателство из’являя сверг- ше с хранилища, вервою оцепивше, влекут его во вся без- честная места, попирая всяк ногами и оплевая его, и д о ­ толе в сем содержать безчестии, донележе полов рыбный начнеть исправлятися. Приличествуеть зде воспомянуты обычаем сим повесть о некоем древнем идолопоклоннице, иже, крайнею одержим нищетою, внийде в кумирню моля- ше, некоего кумира о благое некое подаяние в нещете; ку­ мир же бе древян, в главе же часть злата содержаща. На- долзе же сему молящуся, ничто же обретши, прием куми­ ра удари о землю; сокрушившемуся убо всему, из главы испаде злато, требующий же скудник прием рек: «Моле­ нием ничтоже обрытох, биением же вящше получих тя бла­ годать». Добре сего искуства и обычаев бедственный упо- требляеть Остяк, егда чего у своих почытаемых благодая- телей немилостивых божков молением не обрящеть, бие­ нием же взыскуеть. 9. Гусь боготворимый* идол их бяше, изваян от меди в подобие гуся; име скверное жылище в юртах Белогорских при великой рыке Обе. П о ' их зловерию, почытаеться бог

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY3OTQ2