Новицкий Г., Краткое описание о народе остяцком-1941

Мниться же, яко и попущением божиим бысть се во лжи наказанием, а не действием сатаниным, зане сей разоритель истинны, а не блюститель оныя, а таковая страсть удержа- ваше от всякия лжи и неправды их зане господь и в язы- цех понуждаше истинну. 6. Егда же верность государю своему его царевскому величеству клятвами утвердити и явити случай понуждаеть, тогда по их зловерию и обыкновениях полагають сего же прежде воспоминаемого звера кожу, на ней же топор, нож и инныя страсти орудия. ХотящЬш убо утвердити и обовя- зати верность свою клатвою подають сим нож, снем с ко­ жи, на нем же на концы часть хлеба положите подають, вместо же черты талмач выговорит: «Аще лестию сию клятву утвораете, и неправедно служить и радеть в отда­ нии ясаку будете, звер сей отмщение вам да будет и от- него смертию да постраждете. Хлеб сей и нож да погубит тя, аще не правдою верностию, ею же обещаешися, тво- рыти хощеши». И сей обычай главный и всенародный клят­ вы обещания: междоусобным же прением и сваром егда имать клятвою что засвидетелствовать и смирить прекос- ловная противности, то пред идолы своя домашния проти­ вящийся приходять, и ему же клятвою оправдитися подо­ бает, сему старейшыны их нож дають, в руце, повелевая: «Аще ты сему на тя важдающему невиновен, се имашы нож. Вземли идола (по их наречию: шайтана), сокрушай и ссецы его; не опасен же вины вземлеть идола, сокрушает и ссечеть приговоривая: взыгцы виновнаго и тако сокру­ шай, содержаяй в работе своей враг». Иногда виновному сия утвораеть, се же не яко хранитель истины, отец бо лжы, ненавистник есть оныя, не яко обыкль тму укрывать блистанием притворнаго света и явственную лжу хитрость- ми, истинну претворять, тако и зде да не всегда явить себе лукавым лестцем, иногда принужден отчасти явити себе хранителя истины, и языцы бо аще бы всегда лукавое и лживое видели действие его, отвратилися бы лестей и лу ­ кавых обычаев его, ими же уловленны впадоша в бого­ мерзкое идолопоклонение. Но сей исконе льстец, содержая их в сетех своих, соплетаеть и истинну с лестию, да сим коварством множайшым лестем вверити можеть1 и благое (к добру)2 прытвораеть себе3 действом, (да злым скорае 1 В рукописи слово «можеть» вычеркнуто, а над строкой впи­ сано «научить». 2 Добавлено позднее над строкой. 3 В рукописи исправлено на «своим».

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY3OTQ2