Новицкий Г., Краткое описание о народе остяцком-1941

ют, желая да вящше о сем имеють попечение на звери и на рыбных ловлях добрым их обдарить промыслом. Сим ча­ стым жертв приношением в премногую внийдоша нищету и крайное разорение, яко чад и жен своих продаваху1 заимо­ давцем своим в работу. Егда бо скудость и нищета его начнеть одолевать, тогда лестное мнение и тщетная надежда понуждаеть сего при­ ношением жертв снискать себе у идолов благих некиих при­ обретения, не имея же откуду промыслить на жертву ско­ та, жену и чада в заклад отдает, надеяся обретшым благо­ получием искупить оныя; но лестию сею иногда погубляем бываеть, надолзе тщетным чаянием: иская благ, ничесо же обращаеть, а не имея чим искупить, жены и чад лишаеться. И тако мнимыя их благ датели, боготворимый во идолех дух лжи утаенною лестию безвестно сих невежей истреб- ляеть имения, и чаянием будущих имущая погубляють. 5. Между розличным кумира почитанием премного по- чытаються и дивии зверие, найпаче же медведь: его же почытають должностию, виновных себе разумеють бы­ ти, зане зловерать, яко по убиении от рук аще не буде поч­ тен, то свое убиение убивающему отмстить; и сего ради аще случыться им сего убить, снемше кожу пред кумир­ нею поставляють, распростирая оную, приподобляюще аки жыв, сошедшеся убо игралища, плясания около сего тво­ рать, из’являеть же песньми невиновна себе его убиению, глаголя: яко не он делатель железца и стрелы, ниже сего пера (суть правящий стрелец)2 (Русак укова железо, пера орел—родитель)3, такими песньми восклицающе, последи приходять и лобзають распростершую кожу; удоволивши же себе сими диавольскими игралищы, оную вземлеть вла­ ститель ея и продаеть ю аможе хощеть, и употребляеть без сомнения. Странное сего диваго от звера почитание иметь­ ся тоежде быти отчасти идолопоклонение, зане клятвы своя на кожи утверждають и зело со опасением соблю- дають; многим бо случается, иже сие сбываеться им, яко от зверя сего поражаемы и убиваемы бывають кленующие- ся лестно; ложными же усты и клятвою предающийся4 зве­ ра сего убийству. Аще же се бысть остротою и хитростию дияволскою, иже истинну действовать претвораеть себе, да сим инным множайшим лестием веровати народ прыведеть. 1 В рукописи исправлено на «продают». 2 В рукописи вычеркнуто. * Вставлено над строкой позднее. * Поправлено на «предаются».

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY3OTQ2