Новицкий Г., Краткое описание о народе остяцком-1941
ют, желая да вящше о сем имеють попечение на звери и на рыбных ловлях добрым их обдарить промыслом. Сим ча стым жертв приношением в премногую внийдоша нищету и крайное разорение, яко чад и жен своих продаваху1 заимо давцем своим в работу. Егда бо скудость и нищета его начнеть одолевать, тогда лестное мнение и тщетная надежда понуждаеть сего при ношением жертв снискать себе у идолов благих некиих при обретения, не имея же откуду промыслить на жертву ско та, жену и чада в заклад отдает, надеяся обретшым благо получием искупить оныя; но лестию сею иногда погубляем бываеть, надолзе тщетным чаянием: иская благ, ничесо же обращаеть, а не имея чим искупить, жены и чад лишаеться. И тако мнимыя их благ датели, боготворимый во идолех дух лжи утаенною лестию безвестно сих невежей истреб- ляеть имения, и чаянием будущих имущая погубляють. 5. Между розличным кумира почитанием премного по- чытаються и дивии зверие, найпаче же медведь: его же почытають должностию, виновных себе разумеють бы ти, зане зловерать, яко по убиении от рук аще не буде поч тен, то свое убиение убивающему отмстить; и сего ради аще случыться им сего убить, снемше кожу пред кумир нею поставляють, распростирая оную, приподобляюще аки жыв, сошедшеся убо игралища, плясания около сего тво рать, из’являеть же песньми невиновна себе его убиению, глаголя: яко не он делатель железца и стрелы, ниже сего пера (суть правящий стрелец)2 (Русак укова железо, пера орел—родитель)3, такими песньми восклицающе, последи приходять и лобзають распростершую кожу; удоволивши же себе сими диавольскими игралищы, оную вземлеть вла ститель ея и продаеть ю аможе хощеть, и употребляеть без сомнения. Странное сего диваго от звера почитание иметь ся тоежде быти отчасти идолопоклонение, зане клятвы своя на кожи утверждають и зело со опасением соблю- дають; многим бо случается, иже сие сбываеться им, яко от зверя сего поражаемы и убиваемы бывають кленующие- ся лестно; ложными же усты и клятвою предающийся4 зве ра сего убийству. Аще же се бысть остротою и хитростию дияволскою, иже истинну действовать претвораеть себе, да сим инным множайшим лестием веровати народ прыведеть. 1 В рукописи исправлено на «продают». 2 В рукописи вычеркнуто. * Вставлено над строкой позднее. * Поправлено на «предаются».
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY3OTQ2