Новицкий Г., Краткое описание о народе остяцком-1941

пирования понудить чрево, или кто почытаемый в место жреца иская угодия несытой гортани отверзаеть оную изве- щаеть, яко бози требують жертв приношения, за сия ж е некая обнадежуеть обрысти благополучие, тогда и чреды время приношения до крайняго же своего разорения ищуть звера или лошадей на жертву; наипаче бо обыкоша сии, что ближае татарских жилищ пребывают—приносити лошадей, зане сообщающися с Татары обыкновением их и ядению та­ тарскому мяс лошадиных пристрастилис, сии, и на скверный своя жертвы употребляють лошадей. А яже в далних пу­ стынных селениях обитають, сии елени наипаче приносить на жертвы, зане сих аки домовый скот у оных многопло­ ден. Егда же прыведуть жремое пред кумиры, сицевым обыкновением сие в жертву приносить: иже вящше буесло- вити можеть, сей вместо жреца началствуя, приведеннаго скота приемлеть и связуеть первое ноги; другий копие при- емше1, держить прамо противо жремаго скота; третий с на­ пряженным луком станеть; (четвертый з секерою станет противо очий приведеннаго звера)2. Начынает убо жрец бас- нословити песньми моля идолов изобилие рыб подать, угод­ ное ловление зверя получить. Окончавшу же сие, удараеть скота первое сам жрец уготованным на то орудием, потом другий язвить стрелою, третий копием. Падшу убо скоту, еще дышущу, емлють и трыжды около идолов сего обно­ сить, последи удараеть ножем в сердце, испущая кров в блюдо кроплять сею мерзостию и жилища своя, идолом же уста помазують, в украшение же и всегдашнее воспомина- вение кожу со главою и ноги даже до колен за едино з ко­ жею на древах завешують над кумирнями и избирають на се крепчайшия древеса, наипаче некое лествичное древо, иже подобно сосновому древу, но крепчайшее и не гнию­ щее паче иных древес; мяса же сварив, избраннейшыми ча- стми кумиром уста смазують; последи же вся сия сошедше- ся с чады и домовники своими снедають. По снедении же, в знамения благодарение, палица своя на воздуху бросають: се мнять нечистаго духа его, же боготворать во оном идо- ли, с ними на том же пировании приседящаго провождать возносящагося на воздух. Глаголють же, яко и страстки ра­ ди сия творать чтобы сохранил честь творимую им. Обыко­ ша бо за злополучие некое безчестить идолы своя, и сего ради при всяком приношении жертв знамения страха явля­ 1 Исправлено в рукописи на «приемши>.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY3OTQ2