Новицкий Г., Краткое описание о народе остяцком-1941
дить, всяк же жрец притвораеть себе особнейшее иметь со своим кумиром союзство, аки бы ему всегда нуждная тре бования мнимых богов об’явленна суть сего ради. Аще кто по своему зловерию здравия ради, прыобретения имения, в нуждах отрады яковаго хощеть молити кумира, тогда жре цу онаго об’являеть намирение свое приносити жертву и прыемлеть извещение, что прыятнейше требуеть бездушный той истукан — пирования ли яковаго, одежды или инных нужднейшых, таковыми дары и почытанием кумира и снаб- деваеть. Обще же народ не всегда взискуя извещение от жрецов, но сами приносять кумирам различный утвари: хол сты, сукна, множае от кожей зверыных и рыбьих, и оными в почытание принесшими повиваються, иже толико сими странными рубищы утолстевають, яко в пятидесяти аршин толщиною бывають; древа же самаго изсеченного не вящше поларшына весь же расшырен искони приношением тех ут варей, ими же повивають. (Тако обретохом в Шоркоровских юртах кумира единого: в среде поленце от пятдесять лет прикладними обвитое сукнами, а на верху з жести изваян ная личина мало что бяще подобие человека. И егда то во огнь ввергохом, так смраднаго дима всех нас наполни, яко едва не избегохси от их селений)1. Иногда же украшають кумира своего и снабдевають одеждою червленною, наипаче егда некоего благополучия, доволства в ловлении рыб, про мыслу на звер воспрыять желають. Егда же желаемых благ не получать, тогда из него одежду снем и его низрынуть в безчестное местце со всяким ругателством; последи же паки вводить в первое чести достояние. На холмех же превысо- чайших и местьцах израдных, всякому ведению приятных, кумиры своя поставляють, иногда далече от своих жылищ особне поставляються. Се же в знамение чести угодная и израдная изобретають местца, кумирни пространный созы- дають, в них же покладають кумиры и тамо приносимыя пред ними снедають своя жертвы. Другия же меншыя, в них ж е складають кости по зловерии своем и соблюдають сия, мняще яко недостойно пометати безчестно костей, прино симых на жертву. 4. Обыкновение и чин приношения жертв тожде несть каковыми уставленно чреды, яко же прочыи идолопоклон ники, наипаче же Мунгалы, иже уставленныя чреды прино шения жертв имеють на нов месяц; зде же слепотствующий невежа Остяк никаких чред не имея, но егда несытое их до
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY3OTQ2