Новицкий Г., Краткое описание о народе остяцком-1941

дить, всяк же жрец притвораеть себе особнейшее иметь со своим кумиром союзство, аки бы ему всегда нуждная тре­ бования мнимых богов об’явленна суть сего ради. Аще кто по своему зловерию здравия ради, прыобретения имения, в нуждах отрады яковаго хощеть молити кумира, тогда жре­ цу онаго об’являеть намирение свое приносити жертву и прыемлеть извещение, что прыятнейше требуеть бездушный той истукан — пирования ли яковаго, одежды или инных нужднейшых, таковыми дары и почытанием кумира и снаб- деваеть. Обще же народ не всегда взискуя извещение от жрецов, но сами приносять кумирам различный утвари: хол­ сты, сукна, множае от кожей зверыных и рыбьих, и оными в почытание принесшими повиваються, иже толико сими странными рубищы утолстевають, яко в пятидесяти аршин толщиною бывають; древа же самаго изсеченного не вящше поларшына весь же расшырен искони приношением тех ут­ варей, ими же повивають. (Тако обретохом в Шоркоровских юртах кумира единого: в среде поленце от пятдесять лет прикладними обвитое сукнами, а на верху з жести изваян­ ная личина мало что бяще подобие человека. И егда то во огнь ввергохом, так смраднаго дима всех нас наполни, яко едва не избегохси от их селений)1. Иногда же украшають кумира своего и снабдевають одеждою червленною, наипаче егда некоего благополучия, доволства в ловлении рыб, про­ мыслу на звер воспрыять желають. Егда же желаемых благ не получать, тогда из него одежду снем и его низрынуть в безчестное местце со всяким ругателством; последи же паки вводить в первое чести достояние. На холмех же превысо- чайших и местьцах израдных, всякому ведению приятных, кумиры своя поставляють, иногда далече от своих жылищ особне поставляються. Се же в знамение чести угодная и израдная изобретають местца, кумирни пространный созы- дають, в них же покладають кумиры и тамо приносимыя пред ними снедають своя жертвы. Другия же меншыя, в них ж е складають кости по зловерии своем и соблюдають сия, мняще яко недостойно пометати безчестно костей, прино­ симых на жертву. 4. Обыкновение и чин приношения жертв тожде несть каковыми уставленно чреды, яко же прочыи идолопоклон­ ники, наипаче же Мунгалы, иже уставленныя чреды прино­ шения жертв имеють на нов месяц; зде же слепотствующий невежа Остяк никаких чред не имея, но егда несытое их до

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY3OTQ2