Новицкий Г., Краткое описание о народе остяцком-1941
Так и остяк бедный с премногими труды Собираеть драгость шуб, украшает людий, Сам наг горкой нищеты вся поносит злости, Вес скуден, една кожа, под кожею кости. Зелная же скудость понуждает я от птиц, гусей, лебе дей здирати кожы, яже по своему обыкновению выделы- вають израдно, болшия, истребившы перя самой толко оставлше пух; трудами же своими кожу умягчивають и со- ставляють шубы; сия же и теплыя глаголють быти, аще и скудость зелна преодолеваеть, обаче красоты желание по- нуди я особнейшия для украшения утворати одежды, най- паче женский пол тщателен о сем: утворають одежды своя иногда из сукон обычаем тем же, что и мужы, токмо дол- жайшыя, даже до самой земли; украшают же цаты от оло ва в низу и наколо цату близ цаты покладая; оныя же суть излиянны в подобие взоров; на главах же имеють покрыва ла из холста, вся различием цветов изшита и изпещренна, сим не толико главу, но и лице все покривают, да не явлен на и зрима будеть иностранным лепота лица ея, зане имеют се знамения стыдения; аще от иностранных лепота лица зрима бываеть; обще же все наипаче украшаються червлен- ными одеждами, зане той цвет приятен им зело есть, от сукна ли или от камки, яко началнейших оных жены упо требляют камчатих одежд, но всегда червленных. 17. Разньствие чыгаа между има малое зриться, все бо в единоравенстве пребывают; толико се вносить им чына разньствие, егда кто имением паче иных знаменитейший: то го за началнейшаго себе почитають и сиею титлою чести почытають его князь. Повинуються же от друголюбнаго се бе произволения, вящше неже властию и силою законоуло- жения каковаго покоренны. Бываху же иногда природныя их княжики, но сих род древностию пресечеся; аще неции и осташа от племени рода княжеска, но не имеють первыя своея власти правления, ни дани от них взимають, ни пра- вовластием! судить и м й т ь , но вси за едино под правлением комендантов по городам указом царского величества устав ленных обрытаються. Имеють же своя всяк княжик, преде лы и по разных речках особнейшая своя улусы; от рек же название свое себе употребляють, яко от Сосвы реки — Сосвинский княжык, от Лапина — Лапинокий, и прочая. Сим обычаем чынов их власть и должность сия есть: дани от себе належащыя и от порученных своих собрать, при- несть в город комендантом и отдать в казну царского вели чества. Судов же главных никаких промежду собою не су-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY3OTQ2