Новицкий Г., Краткое описание о народе остяцком-1941

но упражнятися, но повседневно обучение. Скорб, печаль, теснота, нищета, слезы, в них же что ум можетъ — ясно стихотворец показует: Пребедный, в тесном пути егда пребывав, Свободу любящ — разум всегда •унывав. Печаль и скорбь — разуму есть смертное ложе. Смертень вес пребывая, ни двнгнуться може, Лежить аки1 мертва плоть сими умерщвленны, Слезми скорби разум наполненны;. И аще свойственная есть свобода и быстрость ума че- ловеческаго в мгновении ока всю подсолнечную обходити, небесныя преходити и непроходимыя бездны в подземных разсуждаты, обаче злоключителное неволи состояние на сего свободу и скорость возложы ужылища печаль и скорб, от них же ни черты единыя укоснутъ свободно да- деся, но воегдашное дневное и нощное в скорбех обучение непроходимы предел сему полагает’ся. Ег’да бо нощ об’ем- леть, тог’да неусыпающая мысль возбуждаеть жалость и болезнь сердца, како лиших’ся паче всих любимаго отче­ ства; како неволя наша, жестокий всих благ разоритель, крайняя пагуба, не толико трудами снискавшая благая — чести и славы разоры, погуби, но и самые удобство сни­ скания сих младость века тако погубляеть и истребляеть, яко мнится несм от человек, но черв и поношение сим. Аще же сия с нощию в слезах угаонеть и солнце испол- ненны радости день вЪодит, тогда царица злых и корень бед и скорбей — нищета помрачаеть ум тма2 тем, влагая темна недоумения: от’куду снискать горест’ныя пищи; чим сохранитесь в сих полнощных, мразных и мрачных странах от лютости мразов, и се учителница ума, паче ж е помра­ чающая тма, погибель благих, умножение злых — неволя предложы повседневное уму обучение и упражнение. Не дерзаю же излишним! мне приличествующым плачев­ ным воплем наполните у т е са ваша, ласкавый читателю, но вящшые прежде воспоминаемой всемирной радости, юже спаситель мира подал желанию вашему, вожделех быти вестник усердный, ему ж душеполезной сией радости и всякого благополучия, желател; молю ж е милостивно очес твоих на сия малейшыя труды обращения, иже аще и не красны, ниже преизбранна, но обычному твоему благоутро- бию да будуть прыятна. За сия же воздеяния3 не иного 1 У Майкова — яко. 2 Направлено на «тмами». 3 В рукописи позднее исправлено на «воздаяния».

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY3OTQ2